DIBs Boliviagruppe har igen været på besøg hos vores partner Teko Kavi i Bolivia. Denne gang i forbindelse med opstart af tredje fase af projektet Aprender Jugando 3 (AJ3), der blev godkendt af CISU i marts 2016 og som skal køre frem til juni 2019.
Det nye projekt, AJ3, bygger videre på de erfaringer, der er opbygget i projekterne AJ1 og AJ2, i et udvidet perspektiv. Projektet inkorporerer og indgår fortsat i dialog med Bolivias nye udviklingsparadigme Vivir Bien. I samarbejde med lokale myndigheder, civilsamfundsorganisationer og læreruddannelsen vil der med undersøgende og aktionsbaserede læringsmetoder skabes sammenhæng mellem læring, skole og lokalsamfund. Idéen med læringsmetoden økoalfabetisering er at gøre lokalsamfund i stand til at identificere lokale miljøproblemer og mobilisere befolkningen om et godt liv i balance med naturen.
Lea og Michael var i La Paz her i juni som DIBs udsendte. Under besøget startede arbejdet med projektets implementeringsplan. Holdet for AJ3 blev præsenteret, vi fik præsenteret projektet for den danske ambassade og mulige samarbejdspartnere, og vi fik besøgt de tre projektområder: Santiago de Huata, Hampaturi og Umala.
Santiago de Huata
Santiago de Huata ligger nogle timers kørsel fra La Paz ud til verdens højest beliggende sø, Lago Titicaca. Her ligger læreruddannelsen Escuela Superior de Formación de Maestros, der også skal være en del af AJ3. Her var de fremmødte repræsentanter fra uddannelsen og lokale myndigheder også begejstrede for projektet og delte deres meninger og tanker om miljøbeskyttelse og omgang med og naturen i deres lokalområde.
Hampaturi
Hampaturi er et distrikt i La Paz, der strækker sig over tre svært tilgængelige dale. Der var planlagt et informationsmøde og workshop med lokale autoriteter fra distriktet. Mødet blev dog forsinket og delvist forhindret af en transportstrejke på vegne af byens minibusser, der blokerede alle centrale transportpunkter. Det var en af to blokader vi løb ind i i den uge. Teko Kavi fik dog præsenteret projektet for de fremmødte.Den næste dag besøgte vi skolen Unidad Educativa de Palcoma i Hampaturi uden for La Paz by og fik introduceret både en begejstret skoleledelse, lærere og elever for økoalfabetisering.
Umala
Ude på højlandet i området Umala fik vi ligeledes præsenteret den nye skoleledelse og en repræsentant fra den lokale skolemyndighed for AJ3. To af lærerne der var en del af AJ2 delte deres glæde og erfaringer ved økoalfabetisering med os andre.
Underskrevet samarbejdsaftale
Det vellykkede besøg blev afsluttet med underskrivelsen af samarbejdsaftalen mellem DIB og Teko Kavi angående udførelsen af AJ3 frem til 2019. Vi ser frem til et stærkt samarbejde med Teko Kavi om økoalfabetisering og legende læring der når ud til skoler, elever og familier i lokalsamfundene.